Kennisbank

Hoe wordt een rubber transportband gerepareerd?

Als een rubber transportband beschadigd is kan dit vaak gerepareerd worden. Door dit te doen kan de klant vaak snel door met de productie en hoeft de band niet gelijk vervangen te worden. Reparaties kunnen voor lange termijn zijn, dit hangt af van de beschadiging. Wanneer de band zwaar beschadigd is wordt deze vaak tijdelijk gerepareerd, zodat de klant kan doordraaien tot de nieuwe transportband geplaatst kan worden. Op deze manier heeft de klant zo min mogelijk productieverlies.

Wanneer repareer je een rubber transportband?

Een rubber transportband wordt gerepareerd als de beschadiging zo cruciaal is dat het de installatie beïnvloed. Dit kan bijvoorbeeld als er een gat of scheur in de band zit waardoor het product morst, of als de las van de band los begint te laten en deze steeds verder omhoog gaat staan.

Verschillende soorten beschadigingen:

Een transportband kan op verschillende manieren beschadigd zijn, en elke beschadiging heeft natuurlijk een oorzaak. Voordat deze wordt gerepareerd, is het belangrijk om te kijken hoe de beschadiging is ontstaan. Dit is erg belangrijk om meer schade aan de band te voorkomen, anders gebeurt het binnen de kortste keren uiteraard opnieuw. De verschillende soorten beschadigingen kunnen zijn:

  • Gat
  • Breedtescheur
  • Lengtescheur
  • Groef
  • Zijkant beschadiging

Rubber transportbanden kunnen op verschillende manieren worden gerepareerd, hieronder leggen we uit hoe ze gerepareerd worden met verschillende reparatiemiddelen.

Rubber transportband repareren door middel van Manchet

Wanneer er een gat of scheur in de rubber transportband zit, word deze gemaakt met een manchet. Als de monteurs van DRAM op locatie zijn wordt de transportband op de plek van de reparatie opgeschuurd, en word een manchet met lijm opgeplakt. De manchet wordt altijd verzonken in de toplaag, zodat de schraper de manchet er niet af kan trekken. Na 4 uur is de lijm uitgehard en kan de installatie weer in productie!

Rubber Transportband Reparatie met Manchet Rubber Transportband Reparatie met Manchet Rubber Transportband Reparatie met Manchet

Rubber transportband repareren doormiddel van Schroefkrammen

Gaten en scheuren worden doormiddel van schroefkrammen dichtgemaakt. Er worden 2 gaten geboord in de transportband waar het bovendeel van de kram in wordt gedraaid, vervolgens wordt de onderplaat ertegenaan geschroefd. Hierdoor wordt het gat of de scheur dicht getrokken.

Rubber Transportband Reparatie met SchroefkrammenRubber Transportband Reparatie met Schroefkrammen

Rubber transportband repareren doormiddel van 2 componenten rubber

Bij dek beschadigingen wordt vaak 2 componenten rubber gebruikt. Het gat wordt ingesmeerd met primer, dit is voor een betere hechting van het materiaal. Vervolgens wordt het gat afgevuld met 2 componenten rubber (vloeibaar rubber). Dit moet vervolgens 30 minuten drogen waarna het gelijk wordt geschuurd met de toplaag van de transportband.

Rubber Transportband Reparatie met 2 componenten rubber Rubber Transportband Reparatie met 2 componenten rubber

Het repareren van rubber transportband doormiddel van een tussenstuk

Als er een lange scheur of grote beschadiging in de transportband zit wordt er vaak gekozen voor een tussenstuk. Dit is een nieuw stuk rubber wat tussen de twee uiteinden van de bestaande band wordt gemonteerd. Zo een tussenstuk moet minimaal 5 meter lang zijn. Het beschadigde deel wordt ertussenuit gesneden waarna er aan beide kanten van de bestaande band twee nieuwe lassen worden voorbereid. Hierna kan het nieuw deel gemonteerd worden, dit kan warm of koud worden gevulkaniseerd. Een tussenstuk is een voordelige oplossing, door dit te doen hoeft niet de volledige band vervangen te worden.

hoe kunnen wij
u helpen?

Heeft u een vraag of kwestie waar u hulp bij nodig heeft? Wij staan 24/7 voor uur klaar. Wat uw vraag ook is, stel hem gerust!

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.